Bramy przemysłowe dla branży lotniczej – przegląd

Bramy dla przemysłu to rozwiązania, od których wymaga się niezwykłej wytrzymałości i doskonałej ochrony przed czynnikami zewnętrznymi, bez względu na branżę w której zostaną one zastosowane. W przypadku branży lotniczej ich właściwości muszą być jednak jeszcze lepiej dopracowane, a same rozmiary bramy sprawiają niejednokrotnie duże problemy. Wysoka jakość materiałów, ochrona wizualna i akustyczna bram zewnętrznych i wewnętrznych, czy wreszcie wysoka szczelność przed kurzem i zanieczyszczeniami to tylko część wymagań, jakie lotnictwo stawia przed producentami bram przemysłowych. Na jakie modele można liczyć dziś na rynku i czym wyróżniają się od standardowych bram przemysłowych?

Bramy przemysłowe dla lotnictwa – najważniejsze cechy

Bramy stosowane w branży lotniczej można podzielić dziś na dwa podstawowe gatunki: bramy wewnętrzne, stosowane w budynkach wykorzystywanych na potrzeby branży oraz zewnętrzne bramy hangarowe, umożliwiające dostęp do wnętrza hangarów lotniczych. Te pierwsze mogą być oczywiście standardowymi bramami szybkobieżnymi, usprawniającymi ruch samochodowy i pieszy wewnątrz budynków, jednak ich dodatkowa izolacja i wzmocniona wytrzymałość są tu niezastąpione. Znacznie trudniejsza okazuje się sprawa bram hangarowych, które ze względu na swoje wymiary i napory wiatru, jakim będą poddawane wymagają specjalnego traktowania. Marka Butzbach opracowała jednak rozwiązanie, które satysfakcjonuje dziś bardzo duże grono użytkowników tego typu obiektów.

Segmentowe bramy hangarowe z włókna szklanego

Włókno szklane to dziś najbardziej skuteczny sposób na wykonanie wpuszczających światło, a jednocześnie chroniących przed szkodliwym działaniem UV paneli bram przemysłowych. Wytrzymały i niezwykle izolacyjny materiał pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury wewnątrz hangaru nawet podczas silnego nasłonecznienia, dzięki czemu ani maszyny ani pracujący wewnątrz ludzie nie muszą pracować w bardzo dusznych pomieszczeniach czy też stosować dodatkowych systemów zacieniających wnętrze.

Włókno szklane to też doskonały materiał budulcowy dla bram przemysłowych pod kątem wytrzymałościowym – odporne na pęknięcia i uderzenia, a jednocześnie na zmiany materiału związane z długim użytkowaniem czy ekspozycją na słońce i temperaturę, włókno szklane spisuje się tu lepiej niż większość materiałów organicznych.

Przegląd bram przemysłowych dla branży lotniczej

Pozostając w temacie bram hangarowych z włókna szklanego, dobrym przykładem są tu bramy segmentowe Butzbach, które dopasowywane są do potrzeb indywidualnych każdego budynku i mogą osiągać naprawdę pokaźne rozmiary. Panele projektowane są tu tak, by bramy były jak najbardziej odporne na obciążenia wiatrem, wytrzymałe pod kątem uszkodzeń mechanicznych, a także odpowiednio szczelne i izolacyjne, gwarantując dobre docieplenie wnętrza hangaru.

Kolejnym wariantem bram dla branży lotniczej są segmentowe bramy SPACELITE HT 150, produkowane z myślą o bardzo wymagających zastosowaniach. Ich rozpiętość może wynosić do  15 m szerokości i nawet 16 m wysokości, czyniąc rozwiązanie doskonałym dla mniejszych hangarów i wszelkiego rodzaju budynków użytkowych, w których podobnie jak we wspomnianych hangarach, napory wiatru są niezwykle obciążające.

Co do wnętrz? Przede wszystkim wytrzymałe i niezwykle dynamiczne bramy szybkobieżne NOVOSPRINT Duo, a więc szybkobieżne bramy ze skrzydłami rozsuwającymi się na boki niczym tradycyjne bramy przesuwne. Rozwiązanie takie ułatwia poruszanie się ludzi i pojazdów po budynku, usprawniając transport i pracę, a jednocześnie gwarantując większe bezpieczeństwo użytkowania pasów ruchu. Alternatywą są tu bramy hybrydowe Novosprint i Spacelite, które łączą w sobie zalety bram szybkobieżnych i segmentowych, gwarantując natychmiastowe otwieranie znane z tych pierwszych i wytrzymałość charakterystyczną dla klasycznych bram segmentowych.