Jakie kabiny WC wybrać do toalety biurowej?

kobieta w łazience

Przestrzeń biurowa to nie tylko odpowiednio zaaranżowane miejsce do pracy, ale również wymogi sanitarne odnośnie kabin WC. Projektanci wnętrz już od dawna starają się w tym zakresie połączyć normy z atrakcyjnym designem – tak, aby toalety w biurze były ładne, wpisywały się w styl reszty pomieszczeń firmowych, a przede wszystkim zastosowane kabiny sanitarne były funkcjonalne.

Teoretycznie w zakresie projektowania toalet w biurze panuje pewna dowolność, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia samego projektanta. Niestety nic bardziej mylnego. Jest to miejsce pracy, a zatem jego rozwiązania określają przepisy prawa oraz wiele norm. Przez to właśnie większość kabin toaletowych w biurach wygląda podobnie. Na szczęście istnieją również projektanci, którzy uwzględniając wszelkie normy i przepisy przełamują nudny, biurowy szablon.

Jakie normy nas obowiązują?

O odpowiednich przepisach montażu kabiny sanitarnej należy pamiętać już na etapie projektowania budynku, ponieważ przepisy jasno regulują, gdzie w miejscu pracy muszą znajdować się sanitariaty.

Pomieszczenia te trzeba ulokować w odległości nie większej niż 75 m od najbliższego stanowiska pracy (125 m na otwartej przestrzeni). Powinny być łatwo dostępne, odpowiednio oznakowane. Niezbędne jest też dostosowanie do liczby zatrudnionych pracowników ilość kabin toaletowych – tak, by uniknąć powstawania kolejek. W pomieszczeniach z toaletami powinny znajdować się umywalki. W łazienkach dla mężczyzn pisuary, a dla kobiet koniecznie kosz na śmieci.

Minimalna wysokość łazienki wynosi 2,5 m, przy czym do 2 m pomieszczenie powinno być pokryte łatwo zmywalnymi kafelkami lub też panelami ściennymi. Przepisy określają również sposób wentylacji, oświetlenia oraz ogrzewania. Ilość kabin sanitarnych jest zależna od liczby zatrudnionych osób w firmie i tego, ile wśród nich właściwie jest kobiet i mężczyzn.

łazienka w biurze

Ile łazienek powinno  być w biurze?

Zgodnie z przepisami prawnymi pracodawca musi zapewnić osobną toaletę dla kobiet i mężczyzn. Zasada ta nie dotyczy natomiast przedsiębiorstw zatrudniających do 10 osób. Toalety powinny znajdować się na każdej kondygnacji w budynku.

W zakładach pracy powstałych po 24 kwietnia 1998 r., na każdych 30 mężczyzn zatrudnionych na jednej zmianie musi przypadać przynajmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar, lecz nie mniej niż jedna miska i jeden pisuar przy mniejszej ilości zatrudnionych, a na każde 20 kobiet zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać przynajmniej jedna miska ustępowa, lecz nie mniej niż jedna miska przy mniejszej ilości zatrudnionych.

Zgodnie z opinią ekspertów, w zakładach pracy utworzonych przed 24 kwietnia 1998 r. jedna miska ustępowa i jeden pisuar muszą przypadać najwyżej na każdych 35 mężczyzn oraz jedna miska ustępowa – najwyżej na każde 25 kobiet.

Kabiny WC w biurach nie powinny być sztampowe – można spokojnie zdecydować się na wiele kolorów, faktur, oraz zadrukować kabinę dowolnie wybranym przez siebie motywem graficznym. Wszystko to sprawia, że trzymanie się litery prawa nie narzuca nudnych i powtarzalnych rozwiązań. Wniosek jest więc jednak – narzucone przepisami rozwiązania można właściwie adaptować, łączyć przyjemne z pożytecznym i odchodzić od oklepanych wzorów.